www.energiemeester.nl

Elektrisch rijden

 

Sinds eind oktober 2016 mag de energiemeester zich de trotse eigenaar van een Volkswagen Passat GTE noemen. Deze auto valt in de categorie PHEV (Plug-in Hybrid Electrical Vehicle). Naast geweldige rij-eigenschappen (comfort, stilte, veiligheid, trekkracht) is deze auto een aanwinst voor het milieu. Benzine is nauwelijks meer nodig: dat blijkt ook uit het door de boordcomputer berekende verbruik van 1 liter op 140 km (VW fabrieks-opgave: gemiddeld 1 op 60). Bekijk de eerste bijlage voor het bewijs (resultaat na ruim 13.500 km te hebben gereden).

 

Een kleine 90% van alle gereden kilometers kan in de E-modus puur elektrisch worden afgelegd op stroom afkomstig van de zonnepanelen op het dak van de woning van de energiemeester. Milieuvriendelijker auto-rijden kan bijna niet. Bij iedere rit is er altijd weer dat almachtige gevoel van nagenoeg emissievrij te rijden. Super! Zeker voor ons aller milieu ...

 

Op de tweede bijlage is te zien op welke manier de PHEV van de Energie-meester thuis wordt opgeladen, zodat hij met een volle batterij weer een afstand van 50 km volledig elektrisch kan rijden, met een maximum snelheid van 120 km/uur. Maximale laadstroom, bij 230 V, is 10 A. Maximale laadduur, bij geheel lege batterij, is ruim 4 uren. Eén volle lading is dus     10 kWh en kost € 0,80 aan zonnestroom uit de eigen zonnepanelen.

 

In de winter zorgt de automatische cabinevoorverwarming voor ontwasemde of ontdooide ruiten. Heerlijk comfortabel en wel zo veilig! Stroom voor verwarming, airco, aanjager, verlichting e.d. gaat uiteraard wel ten koste van de elektrische actieradius van 50 km. Wanneer veel van deze 'secundaire' verbruikers tijdens een rit langere tijd zijn ingeschakeld zal die actieradius verminderen met wel 30%. Dat gebeurt bij benzine/diesel-auto's uiteraard ook, maar dat valt bij dit type auto's niet meteen op; men tankt gewoon meer brandstof.

 

Remmen gebeurt voor een groot deel elektrisch. De remenergie wordt omgezet in elektriciteit en teruggeleverd aan de batterij. Daardoor neemt de actieradius toe. Bovendien slijten de remblokken veel minder, blijven de velgen schoner en komt er minder remstof in het milieu terecht.

 

Elektrisch autorijden heeft de toekomst. Uit de derde bijlage blijkt namelijk dat elektrisch rijden de minste klimaat- en gezondheidsschade veroorzaakt.

 

Voor meer informatie over elektrisch rijden, ga naar: www.olino.org/articles/2017/02/13/elektrisch-autorijden-terug-naar-de-oorsprong/ of kopieer deze link in je browser.